Monday, July 5, 2021

سردادن شعار علیه آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با قطع مکرر برق در شهرهای ایران


قطع برق در شهرهای ایران به در بیمارستان ها رسیده و باعث تهدید جان بیماران شده

منبع تصویر،MEHR

توضیح تصویر،

دامنه قطع پی در پی برق در شهرهای ایران به بیمارستان ها هم کشیده و باعث تهدید جان بیماران شده

همزمان با ادامه قطعی مداوم و بی‌برنامه برق در شهرهای ایران، شهروندان معترض در تاریکی شب گذشته شعارهایی علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای سر داده‌اند و در برخی از شهرها نیز دست به تجمع زده‌اند.

در ویدئوهایی که گفته می شود مربوط به تهران است معترضان از داخل خانه های خود شعار "مرگ بر خامنه‌ای" و "مرگ به دیکتاتور" سر داده‌اند. در گنبدکاووس در استان گلستان به دلیل اعتراض شهروندان به قطعی برق جو شهر امنیتی گزارش شده است.

گروهی از مردم شهر کردکوی در استان گلستان در شمال ایران به قطعی‌های مکرر و طولانی برق در روزهای گذشته اعتراض کردند. معترضان دیشب در یکی از میادین اصلی این شهر تجمع کردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی گروهی از مردم شهرستان کازرون در استان فارس، دیشب در مقابل اداره برق شهر کازرون دست به تجمع اعتراضی زدند. مشابه این وضعیت در برابر دست کم یکی از ادارات برق تهران هم رخ داده است.

گرمای هوا، قطع شدن آب در ساختمان‌های بلند که ناشی از خاموش شدن پمپ‌هاست، خراب شدن محتویات یخچال و فریزرها و سوختن وسایل خانگی، اختلال در شبکه موبایل و اینترنت، از جمله مشکلات پیش آمده برای شهروندان ایرانی عنوان شده است.

در برخی از گزارش ها آمده است که قطع پی در پی برق باعث از کار افتادن دستگاه های حیاتی در بیمارستان‌ها از جمله در بخش مراقب های ویژه شده و جان بیماران را تهدید می‌کند.

گزارش هایی هم منتشر شده که نشان می دهد اتومبیل افراد به دلیل قطع برق در پارکینگ گیر افتاده و مردم از رسیدن به امور روزمره شان بازمانده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران گفته است: "در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری برای شارژ کامل باتری دکل‌ها در دسترس نیست".

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت گفته است: "اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه اعلام‌شدۀ خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند. ‌مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند".

دولت با تدوین جدول خاموشی برنامه دو نوبت قطع برق در روز تنظیم کرده اما برخی از شهروندان می‌گویند که قطع برق بیش از دو بار در روز و در ساعاتی غیر از جدول‌های اعلام شده اتفاق می افتد و زندگی آنها را مختل کرده است.

سخنگوی صنعت برق اما می گوید خاموشی های خارج از برنامه اجتناب ناپذیر است.

مصطفی رجبی مشهدی گفته است: "بین میزان مصرف و توان تولید برق در ایران ۱۰ هزار مگاوات فاصله است، و همین باعث فشار بر نیروگاه ها می‌شود. "

همزمان با قطعی سراسری برق در شهرهای ایران، شهروندان ایرانی در شبکه های اجتماعی بخش هایی از اظهارات شهریور ۱۳۸۶ آیت الله علی خامنه ای را بازنشر کرده اند که رهبر ایران در آن درباره وضعیت عراق که آن زمان زیر اشغال آمریکا بود می گوید.

آقای خامنه ای در این اظهارات گفته بود "مردم عراق مشکل برق دارند مشکل آب سالم دارند اینها جواب لازم دارد باید آمریکایی‌ها جواب بدهند نمی توانند شانه خالی کنند. حالا باید بی اعتنایی با این قضایا برخورد می کنند اما همیشه طور نمی‌ماند".

مسئولان دولتی علت خاموشی گسترده، اعلام نشده و طولانی اخیر را از مدار خارج شدن دو نیروگاه عنوان کرده اند. اگرچه محمود جعفری، رئیس نیروگاه و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر خبر از اتصال مجدد این نیروگاه به شبکه سراسری برق ایران داده است.

همزمان با قطعی برق در شهرهای ایران، شرکت آب و فاضلاب ایران هم درباره وضعیت آب هشدار داده و گفته است که ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

مقام های دولت ایران وضعیت موجود را به تحریم های آمریکا نسبت می دهند اما منتقدان آن را ناشی از بحران ناکارامدی و فساد ساختاری در بخش های مختلف حکومت عنوان می کنند.


No comments:

Post a Comment

Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed suicide after judge threw out her case

  Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed  suicide  after a judge threw out her complaint of assault and abuse. Farahnaz Khalili was fr...