Sunday, August 22, 2021

مرداد ۳۱, ۱۴۰۰ بیم و امیدها؛ گزارشی از واکسیناسیون کرونا در زندان‌ها


واکسیناسیون تعدادی از محبوسین زندان‌های مختلف کشور طی ماه جاری آغاز شده است.

هرچند این اقدام سازمان زندان‌ها،‌ زندانیان و خانواده آنان را در خصوص توجه مسئولان به وضعیت سلامت آنان امیدوار کرده است با این حال گزارشات دریافتی هرانا از زندان‌های مختلف کشور حاکی از آن است که واکسیناسیون فارغ از کیفیت و نوع واکسن مورد استفاده، شامل درصد غیرقابل توجهی از زندانیان شده و کماکان عمده زندانیان از دریافت واکسن کرونا محروم مانده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از زندانیان محبوس از جمله در زندان‌های اوین، رجایی شهر کرج، قرچک ورامین، لاکان رشت، زندان ارومیه و زندان ساحلی قم که بعنوان جامعه آماری در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند مورد واکسیناسیون کرونا قرار گرفته اند.

بر اساس گزارشاتی که هرانا دریافت کرده است، در برخی زندان های کشور زندانیان بالاجبار واکسن ایرانی برکت دریافت کرده و بسیاری دیگر به دلیل وجود تردید نسبت به شرایط تولید و عدم دریافت تائیدیه سازمان بهداشت جهانی از دریافت ابن واکسن سرباز زده اند. در برخی زندان ها واکسیناسیون به صورت نیمه کاره رها شده و دلیل آن از سوی مسئولان، عدم تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت عنوان شده است.

در این میان زندانیان محبوس در بند زنان زندان لاکان رشت واکسن برکت دریافت کرده‌اند. به گفته یک منبع مطلع از ابتدای مردادماه امسال روند واکسیناسیون در این زندان آغاز شده و ابتدا مسئولان زندان، سپس زندانیان مرد و نهایتا زنان زندانی واکسینه شده‌اند.

تا زمان تهیه این گزارش نیز درصد کمی از زندانیان محبوس در زندان ارومیه نیز واکسن دریافت کرده‌اند. یک منبع مطلع در خصوص روند واکسیناسیون در این زندان به هرانا گفت: «ابتدا برای زندان ارومیه واکسن ایرانی برکت برده شد اما هیچک از زندانیان حاضر به قبول کردن آن نشدند، بعد که واکسن چینی آوردند نیز به تعداد کمی رسید. با این حال این واکسن در اختیار تمامی زندانیان محبوس در بند سیاسی قرار گرفت و هر کس که مایل بود واکسینه شد.» به گفته این منبع مسئولان زندان به همراه تعداد محدودی از زندانیان دیگر نیز واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند.

از نیمه مردادماه امسال تاکنون نیز تعدادی از زندانیان در بندهای مختلف زندان اوین دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. ابتدا واکسیناسیون با واکسن برکت انجام شد، اما به دلیل عدم موافقت بسیاری از زندانیان از دریافت واکسن ایرانی این روند متوقف شد. نهایتا با فاصله چند روز واکسن چینی به برخی زندانیان تزریق شد. به گفته یک منبع مطلع در بسیاری از بندهای این زندان حتی زندانیان دارای بیماری‌های زمینه‌ای که در خطر ابتلا قرار دارند، کماکان واکسینه نشده‌اند.

زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج نیز دوز اول واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند با این حال به گفته یک منبع مطلع در سایر بندهای این زندان واکسیناسیون با اولولیت‌بندی سنی و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای ادامه داشت تا اینکه از سوی مسئولان زندان گفته شد که واکسن تمام شده و ادامه آن به تامین واکسن توسط وزارت بهداشت و سازمان زندان ها موکول شده است.

پ‍‍در یک زندانی جرائم عمومی در زندان رجایی شهر کرج با اشاره به ابتلای دوباره فرزندش به بیماری کرونا در زندان به هرانا گفت: “واکسیناسیون در زندان رجایی شهر کرج عمدتا معطوف به بندهایی است که از خارج از زندان نظارت و حساسیت بیشتری روی آنها وجود دارد و اخبار آنها با حساسیت بیشتری دنبال می شود و زندانیان دیگر مانند پسر من به دلیل تبعیض موجود تاکنون واکسینه نشده اند.

بررسی هرانا نشان می دهد که اغلب زندانیان قرچک ورامین نیز واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند، اما همچنان زندانیان ورودی جدید که تعداد آنان بسیار زیاد است کماکان به بهانه عدم دریافت واکسن کافی، واکسینه نشده اند.

در زندان ساحلی قم نیز تنها واکسیناسیون زندانیان محبوس در بند ویژه روحانیت یه صورت کامل انجام شده است، به گفته یک منبع مطلع ۲۰ زندانی محبوس در این بند به همراه شمار اندکی از زندانیان از بندهای دیگر تاکنون واکسینه شده‌اند. از سوی دیگر نیز زندانیان زندان بوشهر تاکنون هیچگونه واکسنی دریافت نکرده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی است که اواسط مردادماه،‌ محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در حساب تویئتری خود مدعی واکسینه شدن ۵۰ درصد از زندانیان کشور شده بود.

گرچه آغاز واکسیناسیون زندانیان می‌تواند پیش در آمد بهبود وضعیت بحرانی کرونا در زندان‌ها باشد، با این حال به دلیل فضای بسته زندان و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش و پس از دریافت واکسن، عدم رعایت قرنطینه و تراکم بالای زندان‌ها میزان تاثیرگذاری واکسیناسیون مشخص نیست. همچنین شماری از زندانیان واکسن ایرانی برکت را دریافت کرده‌اند که تاکنون تردیدهای بسیاری در خصوص تاثیرگذاری آن مطرح شده است.

تاخیر و عدم وجود برنامه منظم در واکسیناسیون زندانیان در زندان های مختلف کشور در حالی است که تاکنون شیوع کرونا در بسیاری از زندان های کشور بارها گزارش شده و بسیاری از زندانیان و خانواده آنان را درگیر مشکلات این بیماری کرده است. بی توجهی به وضعیت زندانیان بیمار در زندان ها، عدم رسیدگی مناسب پزشکی در زندان و سخت گیری مسئولان در اعزام زندانیان به مرخصی درمانی و بیمارستان، فقدان لوازم بهداشتی کافی و به وجود نیاوردن شرایط کنترل بیماری و رعایت پروتکل های بهداشتی در زندان ها همواره باعث تشدید شیوع بیماری بوده است. تراکم بسیار بالای زندانی نسبت به فضای موجود در زندان ها نیز از مشکلات اساسی زندانیان در دوران شیوع کرونا است.

هرانا پیشتر در گزارشی تحت عنوان “خشم و بهت جامعه؛ واکنش ها در پی روشن شدن زوایای بیشتر از فساد، سو مدیریت و کارشکنی در امر واکسیناسیون” به بررسی زوایای جدید از کارشکنی در واکسیناسیون مردم و واکنش ها نسبت به آن پرداخته بود.

No comments:

Post a Comment

Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed suicide after judge threw out her case

  Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed  suicide  after a judge threw out her complaint of assault and abuse. Farahnaz Khalili was fr...