Monday, July 12, 2021

تیر ۲۰, ۱۴۰۰ گزارشی از گستردگی بحران آب و معضل تامین آب آشامیدنی در کشور

 

در سایه خشکسالی و عدم توانایی مسئولین در مدیریت فرصت‌ بارش‌های حداقلی، بسیاری از نقاط کشور با بحران‌های شدید آب مواجه است.

شماری از مناطق روستایی با تانکر آبرسانی می شود و میزان قابل توجهی از شهروندان ساکن در شهرهای مختلف کشور با قطعی بلند مدت آب در طول روز مواجه هستند. همچنین عدم تخصیص حقابه به کشاورزان و دامداران در ادامه خشکسالی، منجر به متضرر شدن آنان و کاهش محصولات کشاورزی و دامی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰، در سایه خشکسالی و عدم توانایی مسئولین در مدیریت فرصت بارش‌های حداقلی، بسیاری از نقاط کشور با بحران های شدید آبی مواجه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفتگو با رسانه‌های رسمی با بیان اینکه تعداد ۱۲۰ روستا از طریق تانکر سیار آب رسانی می‌شوند، گفت: “در حال حاضر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری لرستان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با بحران آب مواجه هستند.”

حمیدرضا کرموند نیز عنوان کرد: “دیگر آبی وجود ندارد که ما بتوانیم بیش از این به شبکه توزیع و مخازن پمپاژ کنیم.”

در همین خصوص یکی از شهروندان اصفهانی با گلایه از عدم موفقیت اعتراضات اخیر در خصوص بحران آب در این شهر هرانا گفت: “آب لوله‌کشی طی روزهای اخیر و امروز با قطعی‌های مکرر و طولانی مدت مواجه شده است. مسئولین مربوطه هم در عوض ارائه راه حل‌هایی شفاف و کارآمد، تنها اقدام به تسکین نسبی این درد همگانی کرده اند و حدود ۴۰ دستگاه تانکر آبرسان را در سطح شهر به فعالیت گرفته‌اند، این در حالی است که بهداشتی بودن آب توزیع شده با تانکر برای ما که زنان و کودکانمان از آن تغذیه می کنند، روشن نیست.”

از سوی دیگر در برخی مناطق ایران، در پی نبود تجهیزات امکان آبرسانی سیار نیز امکان پذیر نیست.

در این راستا محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفته است: “بیش از سه هزار خانواده عشایر نیاز مبرم به آبرسانی دارند. برای آبرسانی سیار به عشایر استان، دست کم ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم اما هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.”

به گفته وی بسیاری از منابع آبی عشایر بویژه چشمه ها خشک شده و یا دبی آب به شدت پایین آمده و غیرقابل برداشت است.

همچنین فرماندار ورزقان اظهار کرد: “۶۵ روستای این شهرستان با مشکل تامین آب مواجه هستند.”

به گفته وی مشکل آب شرب در برخی مناطق شهرستان بسیار جدی است و این مشکلات گاهی توسط افراد فرصت طلب مورد سؤ استفاده قرار می‌گیرد.

ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی روان آب‌های استان سمنان نسبت به سال گذشته گفت: “استان سمنان به نسبت سال گذشته با کاهش ۴۶ درصدی بارندگی مواجه شده است.”

براساس آمارهای رسمی، متوسط بارش‌ها در سال جاری، ۱۱۲ میلی‌متر بوده است، درحالی‌که متوسط بارش‌های سالیانه در ایران باید ۱۹۲ میلی‌متر باشد که به معنای کاهش ۴۲ درصدی نسبت به روند طبیعی هرساله است. بارش‌های بهار امسال حدود ۸۵ درصد کمتر از میزان طبیعی بارش‌های بهاری بوده است. براساس آمارهای رسمی، درحالی‌که باید متوسط بارش‌های بلند مدت ۱۲۷ میلی‌متر باشد، این مقدار امسال به ۴ میلی‌متر رسیده که نشان‌دهنده خشک‌سالی کم‌نظیری است که می‌تواند در کنار کرونا، فاجعه جدیدی را برای کشور رقم بزند.

گفتنی است که قطعی بی برنامه و مکرر برق در کشور تاثیرات مستقیمی بر تشدید بحران های آب و ایجاد مشکلات مضاعف برای کشاورزان و دامداران داشته است.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در این راستا گفت: در بخش کشاورزی روزانه ۵ تا ۶ ساعت قطعی برق داریم و افزایش قطعی برق در کنار خشکسالی منجر به ایجاد بحران در بخش کشاورزی شده است.

این مقام‌ مسئول از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید ناشی از قطعی برق خبر داد و گفت: “با توجه به تنش‌های گرمایی و آبی، قطعی برق در افت تولید جو و کاه تاثیر بسزایی داشت که این امر منجر به کمبود عرضه و نگرانی دامداران نسبت به تامین نهاده مورد نیاز شده است.”

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز نیز در این راستا خاطر نشان کرد: “وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان خوزستانی گفته که از کشت‌هایی که آب زیاد مصرف می‌کنند خوداری کنند و کشت‌های جایگزینی را که وزارت کشاورزی معرفی می‌کند در دستورکار خود قرار دهند که در این صورت آب مورد نیاز آنها نیز تأمین خواهد شد؛ با وجود پذیرش پیشنهاد وزارت کشاورزی توسط کشاورزان خوزستانی برای کشت جایگزین، آب مورد نیاز آنها تأمین نمی‌شود و کشاورزان با مشکلات جدی در این زمینه مواجهند.”

یوسفی خاطرنشان کرد: “نبود آب برای دامداری و نیز قیمت بالای نهاده‌های دامی باعث شده تا دامداران ما که عمدتاً سنتی هستند قادر به نگهداری دام‌های خود نباشند و دام‌های ماده و مولد خود را کشتار کنند.”

بسیاری از این کشاورزان و دامداران در حالی که دیگر راهی برای جبران خسارت های ناشی از وعده های بی عمل مسئولین نمی بینند، جهت پیگیری حقوق پایمال شده خود و رسیدگی به مطالباتشان، تجمعات اعتراضی را برگزیده اند که در این خصوص میتوان به تجمع کشاورزان و دامداران در روز گذشته شنبه ۱۹ تیرماه در مقابل ساختمان استانداری خوزستان واقع در اهواز، اشاره کرد.

تنش آبی در کلان شهر تبریز و چند شهر دیگر استان به دغدغه ای اساسی برای مردم مبدل شده است. در این‌باره یکی از شهروندان ساکن تبریز به هرانا گفت: “مسئولان در هر حوزه‌ای تنها به دفاع از منافع خود پرداخته اند و بدون کوچکترین توجهی به مطالبات مردم، سهم کم کاری خود را در خصوص این بحران نادیده می گیرند و دیگری را مقصر خطاب می کنند. برای مثال مسئولان شرکت توزیع نیروی برق، قطعی آب را بی ارتباط با قطعی برق عنوان می‌کنند و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی قطعی‌ آب در تبریز را مرتبط با قطعی برق می‌داند؛ این درحالیست که شهروندان تبریزی ساعاتی طولانی در طول روز، آب مصرفی‌شان را از چشمه‌های اطراف شهر یا از مغازه‌ها تامین می‌کنند.”

خشکسالی در پی گرمای بی‌سابقه هوا و سو مدیریت منابع آبی، حیات وحش ایران را نیز به صورت جدی تهدید می‌کند. این رویداد باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و کم شدن جمعیت حشرات می‌شود. در این چرخه پرندگان هم دانه و غذای کمتری به‌دست می‌آورند.

نیزارهای زرد و سوخته، بخش‌های خشک و کم‌آب و همچنین آب‌تنی گاومیش‌ها در لجنزارهای باقی مانده از تالاب هورالعظیم که به قولی “ریه تنفسی استان خوزستان” به شمار می رود، نشانه زنگ خطری جدی برای این تالاب است؛ تالابی که معیشت بسیاری از کشاورزان و دامداران ساکن در حومه این تالاب به آن وابسته است.

No comments:

Post a Comment

Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed suicide after judge threw out her case

  Photographer Farahnaz Khalili, 25, committed  suicide  after a judge threw out her complaint of assault and abuse. Farahnaz Khalili was fr...